WBTR-stappenplan in vier varianten

Het stappenplan om organisaties voor te bereiden op de komst van de WBTR op 1 juli 2021 is verkrijgbaar in vier varianten. Er zijn speciale versies voor verenigingen en voor stichtingen. Beide zijn verkrijgbaar in de ‘Basis’ en ‘Plus’-uitvoering. Op de website is transparant aangegeven wat het verschil is. Ieder bestuur kan beoordelen welke versie voor zijn vereniging of stichting het beste is.

In grote lijnen is de basisuitvoering vooral bedoeld voor kleinere verenigingen. Met het stappenplan kan een bestuurslid of medewerker zelf aan de slag. Alle facetten van de wet komen langs. Doel en uitleg zijn helder verwoord en nog eens in een video samengevat. In de werkboeken kunnen teksten worden opgenomen hoe binnen de vereniging bestuur, democratie en financiën zijn geregeld. Voorbeeldteksten bieden daarbij ondersteuning. Bij vragen kan kosteloos gebruik worden gemaakt van de (juridische) helpdesk. Alle noodzakelijke elementen zijn aanwezig.

De plusversie is meer toegesneden op grotere verenigingen, bijvoorbeeld met een professioneel verenigingsbureau. Er staan onder meer notities en PowerPoint in voor presentaties aan het bestuur. Die hoef je dan niet meer zelf te maken. Ook is er extra ruimte voor meer pagina’s eigen documenten. Er is een Excel-takenlijst toegevoegd voor projectmanagement. Net als bij de basisversie maakt beantwoording van juridische vragen onderdeel uit van het aanbod.

In beide gevallen is gebruik van een kortingscode mogelijk wanneer koepelverenigingen dit aan hun leden aanbieden. Informeer ernaar.
Een overzicht van de inhoud van beide pakketten is het vinden op www.wbtr.nl/vergelijken