Alles wat je moet weten over de ALV – overzichtelijk uitgelegd

De Algemene Ledenvergadering (ALV) is een belangrijk orgaan van elke vereniging. Tijdens de ALV leg je als bestuur verantwoording af, worden besluiten genomen en krijgen leden een stem in het beleid. Maar hoe organiseer je dit goed, én aantrekkelijk? Hieronder lees je wat er wettelijk moet, waar je op moet letten én hoe je meer betrokkenheid creëert.

Waarom is een ALV zo belangrijk?

De ALV bestaat uit alle leden van de vereniging. Zij benoemen het bestuur, keuren het beleid goed en stemmen over belangrijke besluiten. Volgens de wet moet je minimaal één keer per jaar een ALV organiseren, binnen zes maanden na het einde van het boekjaar.

Bij veel verenigingen is de opkomst laag, terwijl de ALV essentieel is voor transparant bestuur. Met een goede voorbereiding en slim programma kun je hier echt verschil maken.

Praktische regels: dit moet je weten

Wie roept de ALV bijeen? – Meestal doet het bestuur dit (via de secretaris), maar ook leden kunnen dit eisen. Als 10% van de stemgerechtigde leden hierom vraagt, moet je binnen vier weken een ALV organiseren.

Hoe nodig je leden uit? – Stuur tijdig een schriftelijke of digitale uitnodiging met datum, tijd, locatie én de agenda. Zonder dit is de vergadering niet rechtsgeldig.

Quorum – In je statuten of reglementen staat vaak hoeveel leden aanwezig moeten zijn om te kunnen stemmen. Bij te weinig aanwezigen is een besluit mogelijk ongeldig — tenzij een tweede vergadering hierover alsnog beslist.

Stemrecht – Alle leden hebben stemrecht, tenzij dit tijdelijk is opgeschort (bijv. bij schorsing). Sommige leden hebben meervoudig stemrecht, als dat statutair is vastgelegd.

Digitaal vergaderen: kan dat? – Volledig digitaal vergaderen voor Algemene Ledenvergaderingen (ALV’s) is nu toegestaan. De wet die dit mogelijk maakt, is op 1 januari 2025 in werking getreden.Dit betekent dat verenigingen, coöperaties en andere rechtspersonen hun ALV’s volledig digitaal kunnen houden, mits dit in hun statuten is opgenomen. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/12/22/algemene-vergaderingen-mogen-weer-volledig-digitaal

Meer opkomst? Maak het aantrekkelijk!

Veel verenigingen worstelen met lage opkomst. Dit helpt:

  • Betrek leden bij het opstellen van de agenda
  • Combineer de ALV met een gezellige activiteit (BBQ, lezing, sportmoment)
  • Houd het kort (max. 1 uur) en communiceer dit vooraf
  • Zorg voor terugkerende rubrieken zoals een jaaroverzicht of ‘vrijwilliger van het jaar’
  • Kies eens een verrassende locatie
  • Denk aan jeugdleden of organiseer vooraf een aparte jeugd-ALV

Op WBTR.nl vind je nog meer tips én handige hulpmiddelen binnen het platform om je ALV goed te organiseren. Je kunt het WBTR platform 30 dagen gratis uitproberen. Dit krijg je: een helder online stappenplan, uitleg in begrijpelijke taal, inclusief video per stap, werkboeken met voorbeeldteksten en standaardstatuten en support van onze helpdesk, ook juridisch! Daarbij heb je ook toegang tot de Bestuurschecklist, hierin kun je samen met je andere bestuursleden samenwerken aan goed en effectief bestuur.

Start hier de 30 dagen gratis proefperiode

Zelf aan de slag met de WBTR

WBTR pakket
Kies je abonnement

Kies het abonnement dat bij je past.

Startsessie met een expert

We helpen je op weg bij het zetten van de eerste stappen.

Aann de slag met het online stappenplan

In 10 stappen voldoen aan de WBTR. Klaar in 3 uur!

Je WBTR op 1 plek geregeld

In het dashboard bewaar je het overzicht op de WBTR.

Meld je aan voor de WBTR nieuwsbrief