Dick Koomen, penningmeester van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele, was een vroege gebruiker van het WBTR-stappenplan. ‘Geattendeerd op de WBTR door onze secretaris heb ik de taak op me genomen om onze stichting te laten voldoen aan de nieuwe wet’, licht hij toe. Via Google zag hij het aanbod van juridische adviesbureaus, maar hij koos ervoor het WBTR-stappenplan te gebruiken.
‘Ik ben er niet meer dan twee avonden mee bezig geweest. Ik heb een voorzet gemaakt voor het bestuur en dat hebben we besproken.’ Sommige stappen waren snel bekeken, want de Stichting heeft geen afzonderlijke Raad van Toezicht en meervoudig stemrecht is niet aan de orde. Het bestuur bestaat uit vijf personen. De Stichting heeft één beroepskracht. Alleen door de enthousiaste inzet van zo’n 200 vrijwilligers is het mogelijk alle activiteiten te ondernemen.
Compleet geheel
Koomen is enthousiast over de opzet van het stappenplan. ‘Het is een compleet geheel waarbij alle onderdelen van de wet aan de orde komen. De teksten zijn plezierig geschreven’. Toen hij klaar was en de invulling in het bestuur was besproken, miste hij eigenlijk maar één ding. ‘Als slotstuk willen we de statuten aanpassen. We zouden met de inhoud van het werkboek naar de notaris kunnen gaan, maar het liefst maak ik een afspraak nadat ik onze afspraken zelf heb vastgelegd in concept-statuten. Die mogelijkheid was er toen nog niet. Ik ben daarom heel blij met de aankondiging dat er nu ook standaardstatuten aan het stappenplan worden toegevoegd. Een slimme zet, waar veel gebruikers blij mee zullen zijn. Door de wijzigingen zo compleet mogelijk zelf voor te bereiden wordt de bijdrage aan de WBTR dubbel en dwars gecompenseerd door een besparing op notariskosten. ’